15 Mayıs 2011 Pazar

Fotoğraf Akımları- Romantizm

Romantizmin karmaşık, edebi, ve entellektüel bir hareket olarak 18. yy ın 2. yarısında Batı Avrupa ‘da Endüstriyel Devrime bir tekpi olarak güç kazananmaya başladığını görürüz. Kısmende olsa Aydınlanma Çağının sosyal ve politikal kurallarına karşı bir isyan ve doğanın bilimsel rasyonalizasyonuna karşı bir tepki olarak gelişmiştir. Bu yaklaşım daha güçlü bir şekilde görsel sanatlarda, müzikde, ve edebiyatta kendini somutlaştırmış, fakat en fazla tarih yazma ve edebiyat üzerinde etkili olmuştur.
ROMANTIZM de KONU
  • Görsel kalite ve estetik (manzaralar, portreler, harabeler vs) ön plana çıkarken, duyguların sunumu (yalnızlık, ölüm vs) konu olaral işlendi.
  • Romantik yaklaşımda düşünüş, duygular ve hayallere (illüzyonlara) dayanır.
  • Anlatım biçimi ve işleniş konunun kendisi kadar önemlidir. Bu düşünce fotoğrafa uygulandığında kandid fotoğraf ve haber fotoğrafına karşı bir tez oluşturur.


ROMANTIZM DE TEKNIK
  • Fotoğrafta Romantizm’in kökleri 19. yüzyılda profesyonel portre stüdyolarında oluşturulmuş dekorlarla yapılan çekimlere dayanır.
  • Desenli fon perdeleri, konuyu destekleyici aksesuarlar ve süslemeler zamanın zevkini yansıtır.
Bunlara ek olarak resimsel izlenimci biçimle yumuşak görüntü elde etme teknikleri ve baskıda müdahale romantik etkiler için idealdirler.

  • Romantizm’de biçimsel gelişmeler 1920-1930 yılları arasında portre fotoğrafçılığının en keyifli günlerinde zirveye ulaştı. Bu başarıda moda dergilerinin de payı oldu.
  • Fotoğrafçılar kendilerini büyük bir izleyici kitlesiyle beraber şıklık, zerafet ve cazibeyi göstermeleri gereken alanda oluşturulan yoğun bir rekabetin ortasında buldular.
  • Baron De Meyer gibi ilk moda fotoğrafçıları, Pictorializm ile tiyatral yaklaşımı başarılı bir şekilde birleştirdiler. De Meyer yeni ortaya çıkan sesli filmin ışıklandırma yöntemlerinden etkilenerek eserler verdi.
  • Romantik Fotoğrafın en iyi örnekleri 1930lu yıllarda yayınlanan moda dergileri Vogue, Harper’s Bazaar ve Vanity Fair‘de görülmektedir.
  •  
ROMANTİZM ve DİĞER SANAT AKIMLARI
  • 1930u takip eden yıllar içerisinde Avrupa’daki “Yeni Objektiflik” hareketi ve Amerika’daki “Yalın Fotoğraf” biçimleri Romantizm’e karşı tepki oluşturdu.
  • 1950lerde Romantizm’in Gerçekçilik üzerinde etkisi hala sürüyordu.
  • 1960ların başında Yousuf Karsh’ın çalışmalarında olduğu gibi kompozisyonda Low-key ve high-key portreler çekildi.
  • Yine 1960 larda endüstri tanıtımında kullanılan ve sözü edilen Low-Key Fotoğraf, dramatik biçimin yansıtıldığı ticari fotoğrafın kullanımı da epey arttı.
  • 1970lerde ise, 1930ların havasına nostaljik dönüş moda oldu. Bu dönemde  fotoğrafda Pictorializm’in müdahaleci tekniklerine ilgi tekrar canlandı.
  • Romantizm tekniklerini kullanan birkaç günümüz fotoğrafçısının dışında dekoratif kurgu kompozisyonlar ve incelikli biçimde hazırlanmış romantik akımın projeleri geniş çaplı bir kabul sağlayamadı.
ROMAMTİZM ve DRAMATİZM de ÖNEMLİ İSİMLER
Gertrude Kasebier (1852-1934)
 
  • Sergilediği portreler konu ve işleniş bakımından romantiktirler.
  • Fotoğraflar çok tipik bir şekilde evin içinde veya yakın çevresinde çekilmiş olup, genellikle kadınların ve çocukların yer aldığı müdahale edilmemiş kompozisyonlardır.
  • Fotoğraflarına koyduğu isimler genellikle, fotoğrafta görüleni sade bir şekilde belirtir (“The Dance”, “The Letter”, “The Sketch” – Dans, Mektup, Skeç gibi).
  • Başlıklar nadiren yansıtılmak istenen duyguyu aktarırlar (“The War Widow and Blessed art Thou Among Women”).
  • Fotoğraflarında tepe veya geri aydınlatmada yumuşak ışık kullanmayı tercih eder.
  • Bazen hafif bir soft objektif, fotoğraflarında beyaz alanları daha parlaklaştırır. Koyu gölgeler ve platin kağıda yapılan baskılarla bu etkiler artırılır.
Clarence Hudson White (1871 – 1925)

  • Kasebier gibi, kadın fotoğraflarıyla tanınır.
  • Bazı fotoğrafları Degas’ın balerin resimlerini hatırlatır.
  • Kompozisyonları grafik açıdan dengelidir.
  • Fotoğraflarında yer alan kişiler gerçek gibi durmazlar. Yumuşaklık sağlayan etkiler, hareket ve gelen ışığın içinde eriyerek romantik bir incelik, zerafet duygusu bırakırlar.
Baron Adolf de Meyer (1868-1946) 

  • Bir amatör olarak Meyer, Stieglitz’den ve aralarına katıldığı Photo-secessionistler’den etkilendi.
  • Meyer photo-secessionistlerin amatör yaklaşımları ile profesyonel moda ve reklam dünyasını birleştiren bir fotoğrafçıdır.
  • Romantik etkiler elde edilen kendi geliştirdiği ışıklandırma yöntemini kullandı. High-Key fotoğraflar çekti.
  • Tepe ve geri plan için birçok ışık ve soft focus objektifler kullanıp, büyülü bir atmosfere sahip fotoğraflar çekti.

  • De Meyer kadın fotoğrafı çekerken mücevher ve parlak saten giysiler, döşemeler, takı ile mermer zemindeki parlamaları kullanarak zengin bir görünüş içinde fotoğrafladı.
  • Perde veya elbise kumaşının dökümünü biçimlendirme, çiçeklere çiğ yapmış gibi su püskürtmek gibi düzenlemeler kullandığı yöntemler arasındadır.
  • 1913den 1940lı senelerin başlarına kadar De Meyer önce Vogue ile, daha sonra, Harper’s Bazaar’da ünlü kişilerin fotoğrafçısı olarak çalıştı.
  • Hollywood’dan çok önce arzu uyandıran kadın fotoğrafları çekmiştir.
  •  
Cecil Beaton (1904-1980)

  • Beaton, Meyer’den çok açık bir biçimde etkilenmiştir. Fotoğrafçı, yazar ve ressam olduğu kadar, sahne ve kostüm tasarımcısıydı.
  • Bir fotoğrafçı olarak, 1920 ve 1950 arasında Harper’s Bazaar ve Conde Nast yayınlarında portre ve moda bölümlerinde şeflik yaptı.
  • Fotoğrafları, ince ince her noktasına emek verilmiş çiçek ve ışıklarla desteklenerek yaşayan bir ortam gibi görünen stüdyo düzenlemeleridir.
  • Romantik-epik tiyatro prodüksüyonundaki bir sahne düzeninde görülen ayrıntılı dekoru veya Fragonard ve Gainsborough’un portrelerindeki düşsel çevreyi çalışamalarında yaratmaya çalıştı.
  • Bu düzenlemeler, fotoğrafı çekilen aktörler, artistler, yazarlar veya yüksek sosyetenin üyelerinin kişiliklerine uyduruldu.
  • Daima high-key etkilerini kullandı ancak bu etkiler hiçbir zaman durağanlık yaratmadı.
  • Kurguları sanat dünyasındaki Rokoko, Sürrealizm veya Art Deko gibi akımlara, ince bir zeka ürünü olarak referans oluşturdular.
  • 1960larda elitlik ve romantizm tekrardan yalın bir anlatım haline gelince yaklaşımı önem kazandı ve güncel hale geldi.
Yousuf Karsh (1908-2002) http://www.karsh.org/

  • Karsh ünlü erkek portreleriyle tanınır. 1940 ve 1950lerde özellikle, dünyanın birçok siyasi liderinin fotoğrafını çekti. Meşhur bilimadamları, müzisyenler, yazarlar ve ressamların içlerindeki gücü Julie Margaret Cameron’dan öğrendiği şekilde ortaya koyar.
  • Dramatik, Hollywood stili, low-key çalışır. Tipik bir Karsh fotoğrafı modelin baş ve omuzlarını gösterir. Görüntüler olağanüstü ışıklandırma ve poz sonucu dramatik hale gelir.
  • Çok sert bir ışık elde ettiği fotoğraflarda, sayısız ışık kaynağı son derece kontrollü olarak kullanmıştır. Bu aydınlatma zengin bir dokuyu, objektifi ise her bir gözenek ve kırışığı ortaya çıkartmaktadır.
  • Karsh, dikkati yüzde toplamak ve karakteri ortaya çıkarmak için sıklıkla elleri görüntüye sokar.
  • Baskıları kusursuz ve müthiş bir ton aralığına sahiptir. Karsh’ın portreleri kusursuz teknik kalite ve dramatik bir işleme biçimi ile yaratılır.
  • Çağdaşları üzerinde çok etkisi olan biçimi birçok sokak fotoğrafçısının etkilenmesine ve taklit etmelerine yol açtı.
  • “Faces of Destiny”,  “Portraits of Greatness”, “In Search of Greatness” gibi kitapları yayınlanmıştır.
Walter Nurnberg (1907-1991)
  • 1930larda Avrupalı fotoğrafçılar Yeni Objektiflik’den ve Albert Renger Patzsch’dan etkilendiler.
  • Döneminde, 1. Dünya Savaşı’ndan sonra reklam fotoğrafçılığında uzmanlaşıldı ve 1940ların sonlarına doğru, savaştan sonra tekrar inşa edilen 1950lerin endüstrisi, fotoğraf için önemli bir pazar haline geldi.
  • Walter Nurnberg, İngiltere’de Adolf Morath gibi başı çeken fotoğrafçılar ve Amerika’da Ard d’Aison reklam fotoğrafından endüstri ve onun işleyişini yeni dramatik birbiçimde fotoğraflamaya döndü.
  • Nurnberg, özellikleri ve elişçiliğini ele aldığı siyah beyaz fotoğrafta oldukça ustalaştı.
  • Karsh ‘la aynı tarzda, Hollywood vari ışıklandırma ve çok keskin ayrıntı, endüstri ve onun işleyişine dramatik ve romantik bir bakış ekledi.
  • Endüstriyel yapı ve makineleşme içindeki basit formlar Nurnberg’in fotoğraflarına dinamik ve güçlü bir yapı sağlar. Ustaca alışılmadık açılar kullanır ve yerleştirdiği sayısız ışık kaynağıyla stüdyoyu bir fabrikaya çevirir.
  • Çok dikkatli bir organizasyon ve ışık kontroluyla, çevredeki kirlilik ve dağınıklığı, karanlık bir geri plan içinde eriterek yok eder.
  • Çalışmaları son derece güncel ve endüstriyel olmasına rağmen, tiyatral bir biçimde ortaya konmuştur.
  • Endüstriyi fotoğrafladığı çekimlerinde, işindeki hassaslığının kalitesinin ve dikkatin ifadelendirilmesinin ölçebilmenin bir yöntemi gibi endüstri, olabildiğince güzel gösterilmeye çalışılmıştır.
Marcus Adams (1875-1959)
  • 1930larda Yeni Objektiflilik, kadın ve çocuk fotoğrafı çeken, gayet ciddi fotoğrafçıların büyük bir çoğunluğunu birdenbire etkiledi.
  • Yukarıdan ışıklandırma, diffüze ayrıntılara ek olarak da dış mekanı tasvir eden resimlerden oluşan fonlar çok yaygın bir hale geldi.
  • Marcus Adams’da bu stilin ustalarından birisidir.
  • Özellikle çocukları çekerken ve kraliyet ailesini fotoğrafladığı çalışmasında oldukça sıradışı ve başarılıdır.
  • Görüntüyü yumuşatma etkilerini, çoğunlukla karanlık odada elde eder. Bu etkiler onun çalışmalarının karakterini göstermesinde yardımcı olur.
David Hamilton (1933 – ) http://www.hamilton-archives.com/
  • Mobilya tasarımcısı ve dergi sanat yönetmeni Hamilton, 1960ların sonunda fotoğrafla ilgilenmeye başladı.
  • Özellikle romantik genç kız fotoğraflarında uzmanlaşan Hamilton, halen Fransa’da çalışmalarını sürdürmektedir.
  • Çalışmalarında tipik olarak tatlı bir erotizm’i softla yakalar.
  • Dekor olarak görülen planlar gerçek hayatın parçasıdır.
  • Güneşin, kırmızılaştıran etkisi vardır, ayrıntıda yumuşama görüntü içinde yer alan çok sıradan konuları ortaya çıkarır.
  • Neredeyse sadece renkli çalışır.
Sarah Moon (1940 – ) 

  • Moon 1960larda fotoğrafa başlayan eski bir modeldir.
  • Hamilton’ın stiline benzer bir biçimde Sarah Moon’da soft görüntü elde edeceği teknikleri kullanır.
  • Fotoğrafları alışılmamış bir gren yapısında, renkler değiştirilmiştir.
  • Fotoğraflarındaki teknik birçok izlenimci fotoğrafçının da kullandığı yöntemdir.
  • Viktorya dönemine benzer bir hava taşıyan güçlü romantik moda fotoğrafları çeker.
  • Küçük boyutlu ve hızlı film kullanır. Filmlerini kondansör mercek kullanarak büyütme yapar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder